دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایستهای را برای رهبری نظام سلامت و همسو سازی حرکتها و تصمیم گیریهای این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند. متاسفانه دانشگاههای علوم پزشکی برنامهای برای پرورش مهارت حل مساله و کار تیمی در نظام سلامت ندارند. در واقع روش آمــوزش ســنتی در دانشــگاهها در بیشــتر مواقــع مخلــوطی از اطلاعات و مفاهیم را به دانشجویان ارائه میدهـد، امـا آنـان را در تجزیه و تحلیل، اولویت بندی و سازماندهی دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنی خواهد گشـت، به حال خود میگذارد یکی از روشهای رفع این نقیصه طراحی مسابقهای کشوری است که مهارت حل مساله بصورت تیمی جزء ارزشهای آن باشد. طراحی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از اواسط دهه هشتاد شمسی با انگیزه شناسایی و شکوفایی دانشجویان توسط جمعی از اعضای هیأت علمی علاقه مند در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت و اولین دوره آن در سال 1386 برگزار شد. پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاههای علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد. در مورد تاثیر المپیادهای علمی بر افزایش مهارتهای دانش آموزان شرکت کننده در آنها مطالعات مختلفی انجام شده است. المپیاد همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آیندهشان کمک کرده بود. این امر نشان میدهد که شرکت در مسابقات علمی میتواند به رشد فردی و حرفهای فرد کمک کند.
اهداف برگزاری المپیاد:
اگرچه برگزاری المپیاد به صورت بالقوه میتواند شکافهای متعددی از نظام آموزش علوم پزشکی را ترمیم نماید، ولی اهداف مشخص زیر برای آن متصور است:
1. تلاش در جهت جنبش نرم افزاری و رسیدن به چشم انداز 20 ساله
2. شناسایی افراد مستعد علمی
3. ترغیب و تشویق افراد مستعد علمی
4. جهت دهی به فعالیتهای علمی فوق برنامه
5. ایجاد روحیه و نشاط علمی
6. تبادل فرهنگی بین دانشگاهی
شرح وظایف کمیته المپیاد:
1-اطلاع رسانی وجذب دانشجویان مستعد وعلاقه مند به المپیاد علمی.
2-آموزش وبرگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی تخصصی المپیاد جهت دانشجویان واساتید محترم .
3-ساماندهی وغربالگری دانشجویان المپیادی به منظورتشکیل تیم های اصلی المپیاد علمی کشور.
4-برقراری ارتباط دانشگاه های مطرح وصاحب نام درعرصه المپیاد علمی کشور.
5- اعطای امتیاز خاص به دانشجویان برگزیده براساس آیین نامه استعداد درخشان وزارت بهداشت ودرمان آموزش پزشکی